شنبه سی و یکم تیر ۱۴۰۲ | 2:7 | امیر قاضی پور -
یک شعر + دو نظر و نگاه ✔️
با چَشمِ دشواری
که وسطِ زمین و هوا هست
با پاککنِ خیلی سفت
صندلی سومی زیادی بود در تمامِ شب خالی
تمامِ شب ، مبلها فرو رفتهاند
و احوالِ کریستال را میپرسند
ماشینِ تحریر
فنجانِ کثیف
فرزانه مرادی با چِشمهای ضعیف /odeso7
لکه کوچکِ گردگیری
هر دوازده دسته عینِ همدیگر است
- - -
امیر قاضی پور
دو نگاه و نظر بر شعر بالا
✅ نگاه پدرام محمدزاده :
دوازده سطر
دوازده مردخشن
دوازده کادر
دوازده کادر
دوازده جهش
دوازده مرد خشن
مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن مرد خشن
چطور این همه رو با یه لحن در کنار هم پهن کردی ؟ این برای من سوال عجبییه
شعری برای خود
✅ نگاه آزاده فراهانی : تصویرِ استعاریِ قسمتِ اول شعر واقعن خوب بود. مخصوصن " تمام شب مبلها فرو رفتهاند و احوالِ کریستالها را میپرسند ". خوب تونسته به اون فضایِ مهمانی با حضورِ حاضرین غایب هویت بدی .
شعر
امیر قاضی پور
خوانش
پدرام محمدزاده
جمعه سی ام تیر ۱۴۰۲ | 2:5 | امیر قاضی پور -
یادوارهای از سیام تیر ۱۳۳۱
رگبار بیامان ...
به روایتِ : فریدون مشیری
هرگز سپیدهدم را ،
این گونه سرخِ سرخ ندیدم
رگبار بیامان قساوت را
هرگز
این سان درازنا نشنیدم
موج عظیم مردم ،
جوشان و دادخواه
فریاد میکشیدند:
" از جان خود گذشتیم
با خون خود نوشتیم
یا مرگ یا مصدق "
□
پژواک این خروش
تا اوج آسمان خدا پر کشیده بود
و آیا ! به جای پاسخ
رگبار بیامان قساوت
بانگ گلولههای منظم
همرنگ خون ، رها
آوار مغزهای پریشان
بر سنگفرشها
□
رگبار بیامانِ قساوت، تمام روز
پیوند لحظهها را ،
از هم گسسته بود
موج عظیم مردم
با غرّشِ : مصدق پیروز است
مصدق پیروز است
کوبان ، چون منجنیقی
دیوار پایداری دشمن را
درهم شکسته بود
□
پیروزی بزرگ به دست آمد
آن رهبر ، آن پدر
آن روز، اولین سخنش این بود :
- " ای همرهان ، مرا
پایین پای این شهدا ، خاک میکنید "
□
اما بزرگ ارتشداران فرمانده
در روز واقعه
این واپسین وصیت او را
از بیم آن که شورش و غوغا شود پدید
در منتهای سنگدلی، مصلحت ندید
ناچار
با پیکر تنیدهی زندان کشیدهاش
تندیس افتخار
همراه آرمان بزرگش :
ایران سربلند ، ایران استوار
در روستای دوری
در خاک آرمید.
بسیار سالها که گذر کرد
فرماندهانِ مغرور ،
اینک
در خاک خفتهاند
آن گونه بینشان توانی گفت
هرگز نبودهاند و کلامی نگفتهاند.
□
اما هنوز
همواره و همیشه
هر تیرماه ، همهمهای از صدای تیر،
- رگبار بیامان قساوت -
در گوش جانِ مردمِ آگاه
بیدار می شود .
تا جاودان
حماسهی آن روزِ باشکوه
پیروزی ارادۀ مردم
در نسلِ ، بعدِ نسل
در برگ برگ تاریخ
روشن،
چو آفتاب ،
پدیدار میشود!
سی تیر۱۳۳۱
فریدون مشیری
محمد مصدق
آزادی
دوشنبه بیست و ششم تیر ۱۴۰۲ | 3:50 | امیر قاضی پور -
گرمایش زمین
پخت و پز کردن
و خطرات سیلهای ویرانگر
همه ما میتونیم برای روزها و هفتههایی مثلِ خامگیاهخوارها، از پخت و پز خودداری کنیم و از میوهها و خوراکیهای طبیعی و زنده استفاده کنیم . مرتبط با گرمای هوا هم هست
گرمایش زمین
پختوپز
خامگیاهخواری
میوهخواری
شنبه بیست و چهارم تیر ۱۴۰۲ | 3:14 | امیر قاضی پور -
شعرِ خوردگی ✔️
چه درههایی
هوا باز میشد و
دورشان میگردد.
از اخبارِ تو از نویدها
گرما همه چیز را تماشا میکرد.
از نو از لایِ بیکسی
جامه یِ آتشین را گُلها در هم صحبتیم.
در زمانی نگاهشان میکنیم.
در هاله یِ اغلب پرههای جوان
به نفسِ هم باز باشی
- - -
امیر قاضی پور
کانال تلگرام:
https://t.me/ghazipooramir
خوردگی
گرما
امیر قاضی پور
شعر
شنبه بیست و چهارم تیر ۱۴۰۲ | 3:11 | امیر قاضی پور -
آن دخترِ شجاع و روزنامهنگار
اسمش نازیلا معروفیان
انتخابهای زندگی و نازیلا معروفیان
بر علیه تحقیر ؛ نازیلا معروفیان
چه کسی چه کسی را برپا میکند
شجاعت تو با استایلِ زیبا در خیابان
نازیلا معروفیان
زن زندگی آزادی
حق انتخاب
آزادی پوشش
چهارشنبه بیست و یکم تیر ۱۴۰۲ | 3:55 | امیر قاضی پور -
وِرد زلزلهای من
بعد از هر زمینلرزه، قبل از هر زمین لرزه این شعرم یادمه . زمانی که سالها پیش این شعرو نوستم اثراتِ زمینلرزهای را در تهران حس کردم .
از خشت بلانسبت خالی
نامی که آدم نداشت
این جا پیش از آمدن
■ شعری از امیر قاضی پور
سایه یِ بی صدا
لرزه / فرو بند
سَرانگشتها
اول - پرنده که بر شاخه مینشیند
فاصله گذاری، مثلِ یک پیوند
حدِ فاصلِ آسمان
هوا خورده
بر پا خاسته
زمین لرزه
در بارانهایِ مداوم
انبان ، خالی
از خشت بلانسبت خالی
نامی که آدم نداشت
این جا پیش از آمدن
🔴 رئیس مرکز پیشبینی زلزله: گسل ایوانکی در تهران فعال شده است
مهدی زارع، رئیس مرکز پیشبینی زلزله در پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی، مرکز زمین لرزه ۳.۶ ریشتری بیستم تیرماه (یازدهم ژوئیه) را "۲۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران" اعلام کرده و گفت این زلزله ناشی از "فعال شدن گسل ایوانکی" بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر زارع با اشاره به اینکه گسل ایوانکی یکی از شلوغترین و پر جمعیتترین مناطق تهران را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: «زمین لرزه امروز در پاکدشت، قیام دشت و شرق تهران احساس شده و پیش از این در ۱۷ مهر سال ۸۸ و سوم اسفند سال ۸۹ نیز در همین نزدیکی زمین لرزههایی به وقوع پیوسته که هر چند کوچک بوده، ولی حکایت از فعال بودن گسل ایوانکی دارد.»
به گفته رئیس مرکز پیشبینی زلزله، "از لحاظ تاریخی شواهدی وجود دارد که وقوع زمین لرزه ۷ ریشتری در سال ۷۳۴ و ۸۵۵ میلادی در این منطقه را تایید میکند".
زارع همچنین وقوع "زمین لرزه بزرگ" در این محدوده را "ممکن" دانست اما با این حال افزود "نمیتوان تایید کرد که زمین لرزه امروز نشانهای از زمین لرزهای بزرگ است".
گسل
زلزله
تهران
امیر قاضی پور
چهارشنبه بیست و یکم تیر ۱۴۰۲ | 2:33 | امیر قاضی پور -
از الهیات خسته شدن از سم درونیاش(هرمنوتیک) نه
۱. مکالمههای بعید
جلسه دهم سینماشعر
گفتگوی امیر وزین
و امیر قاضی پور
یکی از دیوانگیهایِ خوبِ ما در گرمایِ طاقتفرسایِ تهران همین تبادل شعری و سینماییست . تهران سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲ . در جلسهای که از بابت شعر و الهیات به رمان-شعر " الجزایر " از کتی اکر اشاره کردم . از ستایشِ بدنهایِ ممنوعه تا تهی کردن و خالی کردن انسان در زیباشناسی که شکل متفاوتی از پورنوگرافیست .
۲. از بینِ بُردنِ فاصله هنر و زندگی
از ژان لوک گدار تا ابراهیم گلستان
۳ . ذاتِ ادیان هرمنوتیکه . رفتن به سمتِ واسازیِ ادیان
فایل صوتی جلسه :
https://t.me/vasazi/4422
الهیات
کتی اکر
واسازی
هرمنوتیک
چهارشنبه بیست و یکم تیر ۱۴۰۲ | 2:25 | امیر قاضی پور -
احمدرضا احمدی باسمه یِ میکرون شده یِ سهراب سپهری است. صور خیال خارق العاده یِ سپهری با ادیتِ تن-آسانه یِ احمدرضا احمدی، بیش از پیش، به شعر بیژن جلالی -خواهرزاده ی هدایت- نزدیک میشود. و مسعود احمدی طرح ژنریک احمدرضا احمدی و بیژن جلالی -و گاهی بیژن الهی- است. در شعر او (احمدرضا احمدی) هنوز هزار پله به دریا مانده است.
■ امیر قنبری . منتقد شعر
احمدرضا احمدی
بیژن جلالی
سهراب سپهری
امیر قنبری
سه شنبه بیستم تیر ۱۴۰۲ | 6:46 | امیر قاضی پور -
سیاست فرهنگی پاشنه آشیل همه دولتهای تاریخ
✍ امید معلم . مدیر مجله دنیای تصویر
طی قرون گذشته به ما ثابت شده است که هر حکومتی در تلاش برای دخالت بر فرهنگ عمومی مردم ایران بوده، نه تنها نتوانسته تاثیرگذار باشد بلکه این دخالت تبدیل به پاشنه آشیل آن شده است! حال برای همه ما این نکته بسیار عجیب است که آیا مسئولان از چنین موضوعی آگاه نیستند؟ یا اینکه مانند فردی لجباز حاضر نیستند حقیقت را پذیرش کنند؟! تصویر ما از لجبازی یک حاکمیت چگونه میتواند باشد؟ اگر به شکلی عمیق به قضیه نگاه کنید متوجه خواهید شد که تنها بازنده ماجرا خود قدرت حاکم خواهد بود! از ابتدای انقلاب تا امروز صداوسیما قصد داشت همواره واقعیت جامعه را متفاوت نشان دهد تا شاید بتواند گروههای اقلیت متحجر در کشور را آرام کند .در ادامه و با رفتن آدمهایی مثل مدیری و عطاران، تلویزیون آنقدر از فضای واقعی جامعه فاصله گرفت که حتی همان گروه اقلیت هم حاضر به تماشای آن نشدند. در نتیجه این دستگاه عریض و طویلِ مصرفکنندهی پول نفت کشور، تبدیل به بیخاصیتترین رسانهای شد که کارش دلداری دادن به مسئولان خوشخیال است. مسئولانی که در مغز خود هنوز تصور میکنند که فرهنگ فرمایشی است! برای اینکه متوجه بشویم سیاست فرهنگی دستوری چگونه جامعه را تغییر داده است، کافی است یک مثال خیلی ساده بزنیم. در دهه ۶۰ نیروی انتظامی به دنبال مبارزه با پدیدهای به اسم «مانتو» بود و تلویزیون در تلاش برای تبلیغ گسترده چادر سیاه (نه چادرهای سفیدی که مادربزرگهای ما می پوشیدند!) به وسیله نشان دادن شخصیتهای نیکوکاری بود که فقط چادر مشکی سر میکردند. در دهه ۷۰ دولت با پذیرش این نکته که با مانتو مشکلی ندارد خودش را در شکست سیاست فرهنگی دستوری به آن راه زد و به سراغ مبارزه با مانتوهای کوتاه رفت! در دهه ۸۰ دولت متوجه شد مبارزه با مانتو کوتاه فایده ندارد و گشت ارشاد مبارزه خود را با جوراب شلواری و مانتو چسبان ادامه داد! در دهه ۹۰ دولت تلاش میکرد به مردم بگوید خانومها هرچه دوست دارند بپوشید، فقط لباس جلو باز نباشد...؛ در نهایت، آقایان مسئول بفرمایید امروز در چه نقطه تاریخی ایستادهاید؟ چند روز پیش در کنسرت یک خواننده بسیار مطرح بودم که متوجه شدم چراغهای کنسرت خاموش است. علت را که جویا شدم گفتند مسئولان فرمودهاند چراغها را خاموش کنید تا تعداد بالای بیحجابها مشخص نشود. سئوال اصلی اینجاست که برای چه کسی معلوم نشود؟! همان گروه اقلیتی که هر روز صداوسیما را دنبال میکند و به خودشان امیدواری میدهند هنوز دوران فرهنگ دستوری تمام نشده است؟! پیشبینی پیچ تاریخی بعدی خیلی ساده خواهد بود... .
■ یادداشت بالا از امید معلم در شماره تیرماه ۱۴۰۲ مجله دنیای تصویر منتشر شده است . علاوه بر مجله، در سایت دنیای تصویر نیز قرار گرفته است
فرهنگ
آزادی
زن زندگی آزادی
سینما
جمعه شانزدهم تیر ۱۴۰۲ | 4:25 | امیر قاضی پور -
گرما به شکلی که گاز میگیرد
در میانِ یک دسته خوشه یِ انگور،
دریچه یِ جمجمه
و ظرفِ چینی.
در خواب "چه صدایی"
فرو رفته عقربهای .
یک دسته زمین از مقبره
بر صفحهای از اشیا ، پرندگانِ کوچک
- - -
امیر قاضی پور
گرما
شعر
امیر قاضی پور
سه شنبه سیزدهم تیر ۱۴۰۲ | 5:45 | امیر قاضی پور -
در سینما و هنر ، به افراد و جریاناتِ حمایتگر نیاز داریم . یکی از آنها کمپانی A24 است که طی ده سال اخیر به ساخت و پخشِ فیلمهایِ غیرمتعارف و خاص پرداخته . فیلمهایِ غیرمتعارفی که مخاطبانی جهانی پیدا کردند ؛ بدونِ اینکه مثلِ فیلمهای هالیوودی خشونتِ نمایش داشته باشند و فقط دنبال صرفه اقتصادی باشند . مرورِ فیلمهای محبوبم از کمپانی A24 در شماره تیرماه ۱۴۰۲ مجله دنیای تصویر، وجد و شادی داره . یک دهه سینمای واقعن متفاوت از A24 . چی میشد کمپانی A24 رویِ کارهایِ فیلمسازهایِ ایرانی از جریانِ آلترناتیو هم سرمایهگذاری میکرد . کمپانی که کارگردان را در مرحله ساخت، برای پیاده کردنِ ایدههاش ، آزاد میگذاره .
□ یک لیست از فیلمهایی که طی یک دهه اخیر از A24 دیدم و دوست دارم :
بدون ترتیب!
۱ . داستان یک شبح ( A Ghost Story ) . دیوید لاوری
۲. حیات والا ( High Life) . کلر دنی
۳ . شوالیه سبز ( The Green Knight) . دیوید لاوری
۴ . زنان قرن بیستم ( 20th century Women ) . مایک میلز
۵ . کلاس هشتم ( Eight Grade ) با درخشش و بازی السی فیشر
۶. زیرِ پوست ( Under The Skin) . جاناتان گلیزر
۷. اکنون خارقالعاده ( Spectacular Now)
۸ .بره ( Lamb)
۹. یادگاری ( Souvenir) . جوانا هاگ
۱۰ . اتاق ( Room) . لنی آبراهامسون
۱۱. فانوس دریایی ( The Lighthouse) . رابرت اگرز
۱۲. لیدی برد ( Lady Bird) . گرتا گرویگ
۱۳ . افترسان ( Aftersun) . شارلوت ولز
۱۴ . زیر سیلور لیک ( Under The Silver Lake ) . رابرت میچل
۱۵ . وداع ( Farwell) . لولو وانگ
۱۶ . مارسل صدف کشف به پا ( Marcel The Schell With Shoes On)
۱۷ . فیلم Showing Up . کلی رایکارد
۱۸ . نهنگ ( The Whale ) . درن آرنوفسکی
۱۹. در جستجوی یَنگ ( After Yang) . کوگونادا
سینما
A24
غیرمتعارف
فیلم دیدن
دوشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۲ | 6:27 | امیر قاضی پور -
من که رد دادم!
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه: "همانند گذشته توصیه میکنیم دولت و پلیس فرانسه ضمن خویشتنداری و پرهیز از خشونت، خواستههای معترضین را مورد توجه قرار دهند....انتظار میرود دولت فرانسه با رعایت اصول مبتنی بر کرامت انسانی، آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمتآمیز شهروندان، به برخوردهای قهرآمیز با مردم خود پایان دهد."
راستش منِ یکی که پس از شنیدن این توصیهها پاک رد دادم!
- احمد زیدآبادی
فرانسه
حق اعتراض
نفی خشونت
ایران
دوشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۲ | 4:13 | امیر قاضی پور -
در مساله مرگها ناشی از الکل بارها گفته شده : دولت مسئول نداریم که جانِ انسانها برایش مهم باشد . و تاکید بر آزادیِ نوشیدن . اما ندیدم کسی رسانهای بیاد بگه در همان کشورهایِ غربی و اکثر جوامع ، به مضراتِ شرابخواری و الکل هم مرتب در رسانههاشون اشاره میشه . مثلن در فرانسه، آنقدر از مضرات نوشیدنیهای الکی و شراب در رسانهها گفته و نوشته شده که مصرف شراب در بین جوانان فرانسوی کم شده؛ تا جایی که شغلهایی در ارتباط با مصرف الکل ، در خطرِ از بین رفتن هستند . چرا در رسانههای ایرانی و فارسی خارج از ایران ، از مضرات شراب و الکل نمیگویند؟ چرا تبلیغ نمیکنیم غیر از مصرفِ دارویی ، الکل برای بدن قطعن مضر است و صدمات فراوانی در طولانی مدت بجا میگذارد . در کنارِ دفاع از آزادیِ نوشیدن . تو فیلم محبوبم Maine ، پیرمردی به دختر و پسری که قصدِ راهپیمایی طولانی داشتند، شراب هدیه داد ؛ برای مصرف صرفن دارویی و کاهشِ درد .
الکل
مضرات الکل
جان انسان
آزادی
یکشنبه یازدهم تیر ۱۴۰۲ | 6:22 | امیر قاضی پور -
تقسیم زندگی به گذشته ، حال و آینده ساخته ذهن و در نهایت توهمیست . گذشته و آینده شکلهای فکری و انتزاعات ذهنی هستند. گذشته را فقط در حال میتوان به یاد آورد. آنچه به یاد میآوری، رویدادیست که در حال رخ داده و حال را به یاد میآوری. آینده، هنگامی که برسد، حال است ، تنها موردی که همواره وجود دارد ، حال است. ● اکهارت تُله . سکون سخن میگوید
فارسیی : فزناز فرود
لحظه حال
اکهارت تُله
گذشته
آینده
یکشنبه یازدهم تیر ۱۴۰۲ | 6:14 | امیر قاضی پور -
ژان لوک ملانشون: مجازات اعدام دیگر در فرانسه وجود ندارد. هیچ افسر پلیسی حق کشتن ندارد مگر اینکه برای دفاع از خود باشد. به گفته وی پلیس اقتدار دولت را بدنام کرده و باید از پایه اصلاح شود.
ارتباط عجیبی بین توده یِ ایران و دولت فرد گرای فرانسه وجود داره، هر دو سانتی مانتال هر دو وحشیهایی هستن که برای مقابله با وحشت و برای تفکر والا مبارزه میکنند با هشتگ نه به اعدام، قتل نوجوان ۱۷ ساله واقعی و نه تخیلی را به پشیزی مهم نمیدانند
اما بر عکس بدنهای شخص زدایی نشده فرانسوی : دولت ایران : قاطع، سرد و به قول سگهای پا کوتاه فرانسوی : sauvage
□ از یادداشت امیر وزین
فرانسه
وحشی
امیر وزین
نه به اعدام
سه شنبه ششم تیر ۱۴۰۲ | 5:15 | امیر قاضی پور -
تئاتر : وقتی دو پا با هم جفت میشود
حجابِ خالی/جایِ خالیِ عضو
لیسهایِ زیپِ شلوار
از کیسه چای بیاورید
زیرِ بغل ، پلاستیکی
فکر نکن به پردهات بیتوجهم
پایِ راستم پایِ چپم
صدای سو ، این هم صدایِ زانوانم
انگشتی بلند ، بلندتر از آخرت
صدایِ نارس بنفش است
در آستانه یِ در .. میانِ هاشور زدنهایِ بنفش
"در شکستنِ اعداد"
به زیرِ خاک
که ساقههایِ جنگل
"دهانِ من شکسته"
دریا / از دستهایم / و ارتفاع
در آبهایِ روشن
خیزابهایِ روشن
" ناخن / یا برهنه بودنِ پا / اندام یا گیاه "
- - -
امیر قاضی پور
■ خوانش پدرام محمدزاده
از شعرِ بالا
این شعرت اروتیکِ امیر . در واقع برای من رنجِ یک پرسوناژِ بدونِ آلت رو تداعی میکنه . پرسوناژی که قطع عضو شده و در این حالت به ارضا نمیرسه . این شعر، "شعرِ زبان" است . امیدوارِ به دوباره رویش عضو . کار جالبی بود و اجرایِ فوق العادهای داشت با کاتهایِ پی در پی و تصاویر به هم ریخته ، شبیه فیلمهایِ گدار . منو یاد "خداحافظ زبانِ گدار" انداخت . این شعر اجرایِ تاثیرگذاری داره کار خیلی خوبیه . یک از بهترینهاته به نظرم . منِ متزلزل نمیتونم شعری به این شیکی بنویسم . خیلی خوب از ابژههای به ظاهر بیربط ، ربطِ اروتیک گرفتی و عجز زبان رو به بهترین شکلش در آوردی. مرسی . شعری با قابلیت چند بار خوندن .
اروتیک
امیر قاضی پور
پدرام محمدزاده
شعر
دوشنبه پنجم تیر ۱۴۰۲ | 5:22 | امیر قاضی پور -
ما از آزاد کردنِ خودمان ناتوانیم و اسم آنرا دموکراسی گذاشتهایم
آزادی
دموکراسی
استبداد
آزادسازی
جمعه دوم تیر ۱۴۰۲ | 5:23 | امیر قاضی پور -
وقتی رسید / اما شب گسیخته است
یک دوچرخه که چشمانش را فرو بست
اکنون افتاده است
مردمان به حق چوب دست دارند
خالی / دو سه زانو
ای همیشه تماشایِ.../ شانه یِ خورشید
پرچم نیمه افراشته و نیمه رسمی
شیار / سادگیِ دهانی که میخندد
و در رودخانه یِ تنگتر
اسبهایِ خود / کشویِ یک میز
- - -
امیر قاضی پور
شعر
امیر قاضی پور
وجد
شادی
پنجشنبه یکم تیر ۱۴۰۲ | 4:43 | امیر قاضی پور -
شعرِ تیر
آدم / دوست نداشتم
نفر به نفر
چَشم کار میکردم ... سر کار
در وسط پاک کرده / من از چند کم میشود
روی زمین - مرزی - خون کشیده
که رویِ دیروز / پاک کرده
من حسابم فکرهایش زمین است
به این زودیها پاک کرده / نمیشود
خنده دار است
گوش -کلماتم - را اشغال کرده / کار میکرد
در هوایِ راهنمایی
گوش کرده
در میکردم
هوا از شلوغی
مرا اشغال کرده
گوش میدادم
بخوانم
میدانستم به این زودیها پاک نمیشود
چیزی نبود / از سرم پایینتر
تار تار ....جان !
مرز پاخورش
بدجوری درد به سرش میزند
از چند صورت برداشت / داریم
- - -
امیر قاضی پور
تیر
امیر قاضی پور
شعر